De weken van bezinning - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu De weken van bezinning - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu

De weken van bezinning

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 September 2011 | Australië, Hervey Bay

Lieve familie en vrienden,

De zon zakt hier weer rustig naar beneden en ik denk dat het tijd is om jullie weer even te verblijden met een teken van leven vanuit Australie.

Eigenlijk heb ik voor het eerst in dit avontuur twee rustige weken achter de rug. Iets wat ik ook wel eventjes nodig had. De tijd van bezinning bracht ook eventjes een dipje met zich mee. Gevoelens van vermoeidheid en heimwee hebben mij de afgelopen dagen een beetje in zijn greep gehad maar nu ik een beetje een andere weg in ben geslagen kan ik er weer helemaal tegenaan. Ik heb besloten de drukke hostels eventjes te vermijden en mijn eigen pad te kiezen.

Terwijl Klaas in Bundaberg carriere aan het maken is op de paprikafarm zit ik nog steeds in het gemoedelijke Hervey Bay waar ik mijn bij Oma opgedane tuinervaring benut om ervoor te zorgen dat de fantastische tropische tuin rondom het hostel er netjes bijligt. Ondanks dat het hier winter is heb ik gisteren het gazon gemaaid, dat kan er nu weer een paar maandjes tegenaan!
Verder help ik af en toe met het opmaken van de bedden en ben ik ook niet te beroerd om zo nu en dan eens een wc'tje te poetsen.
Na die twee(!) uurtjes hard werken neem ik dan vervolgens de tijd om uit te rusten op het strand, ga ik een wandeling maken of neem ik een duik in de pacific. En uiteraard probeer ik mijn conditie een beetje op peil te houden door zo nu en dan een harloopsessie langs het strand te houden.
Ondertussen probeer ik ook nog steeds tevergeefs mijn eerste kangoeroe te spotten. Niet alleen omdat Ellie enige druk uitoefent door er een wedstrijd van te maken tussen Klaas en mij(ook op afstand blijft de competitiedrang), maar ook omdat ik vind dat het nu toch wel tijd wordt om het nationale symbool van Australie in het echt te ontmoeten. Ik heb me laten vertellen dat er zich 50 miljoen kangoeroes in dit land ophouden. Dat zou volgens mij betekenen dat er tegenover 1 Australier plusminus 3 kangoeroes moeten rondlopen. Ik heb inmiddels al heel wat Australiers ontmoet maar wat ik ook doe(de befaamde kangoeroebordjes volgen, mezelf in bosjes verstoppen met een verrekijker, kangoeroegeluidjes produceren) de beestjes willen zich maar niet laten zien...

Tussen het werken, luieren en zoeken naar kangoeroes door ben ik de afgelopen dagen op zoek gegaan naar een adresje waar ik terecht kan om het "echte" australische leven buiten de "backpackersscene" te ervaren. Af en toe heb ik het idee dat ik in Duitsland ben(zoals de Aussies zeggen: "The Germans are taking over our country, mate!")en daarvoor ben ik natuurlijk niet hier gekomen. Het leek me een leuk idee om een tijdje bij een Australische familie te wonen en in ruil daarvoor mee te helpen op de boerderij.
Zo kwam ik in contact met een familie uit Monto waar ik eind volgende week naartoe ga om mee te helpen met de koeien en de kalfjes, in het huishouden en met de kinderen. Monto is een klein dorpje in het binnenland van Queensland en ik heb vandaag de 5 uur durende busreis(deze bus gaat 1x per week en niet vanuit Hervey Bay) telefonisch geregeld. Ik ben benieuwd of er nog meer passagiers zullen zijn...
Mochten jullie dus volgende week na het weekend nog niets van mij gehoord hebben dan zit ik hoogstwaarschijnlijk ergens zonder bereik van Vodafone met een lekke band in the middle of nowhere. But no worries!

Tot snel!

Heel veel liefs,
Jan.

  • 14 September 2011 - 08:07

    Marian:

    Ha Jan, van je moeder hoorde ik dit weekend al dat jij en Klaas een iets andere koers varen. Goed te horen dat jij nu gevonden hebt, wat je leuk vindt en vooral een goede plek hebt gevonden. Koeien en kinderen lijkt me een perfecte combi voor jou :-)
    Wel jammer dat je van de kust weggaat, maar ja, ik ben dan ook dol op de kust en de zee en dat lijkt me daar fantastisch. Maar vermoedelijk vinden walibies het water wat minder, dus meer kans op die beesten in het binnenland.
    Google Maps vindt dat het 3,5 uur rijden is vanaf Hervey Bay, dus die 5 uur klinkt nog best prima. En een busreis is de manier om met locals in contact te komen!
    Kortom, goede plannen, leuk om te zien hoe je je hart volgt! Liefs, Marian

  • 14 September 2011 - 08:34

    Sjoerd:

    Hoi, Jan

    Blij te lezen dat je het naar je zin begint te krijgen. Ook ik had mee gekregen dat je een paar moeilijke dagen achter de rug had maar gelukkig zit je nu weer beter in je vel. Leuk dat je straks qua werk ook even een andere koers gaat varen. Met koeien, kalveren en kinderen werken is toch wat anders dan tuinieren. Veel plezier de komende tijd en succes met het opsporen van.......

  • 14 September 2011 - 09:21

    Jelle.:

    ah jan,

    het lijkt mij idd een verstandig idee dat jij eindelijk eens je gaat orienteren op het mooie landelijk leven... alleen heb ik wel van zeer betrouwbare bronnen gehoord dat ze daar de stierkalfjes doodslaan omdat ze dood meer opbrengen dan levend... Mischien iets voor jou Jan hahah succes Mate.

  • 14 September 2011 - 11:20

    PW42:

    Hee Jan, volgens ons heb je het daar hartstikke naar je zin. De foto's zien er hartstikke leuk uit, we zijn allemaal jaloers. Maar we missen je wel hier hoor. Kun je ons niet uitnodigen om daar te komen op exursie? Op jou kosten natuurlijk!

    Groetjes, PW42. (Vorig jaar pw41) De leukste klas in jou Lio geschiedenis, met o.a. Laura, iris, esther, joke en adreana. En Nynke Bremer!

  • 14 September 2011 - 19:21

    Oma:

    hoi Jan Waar oma)s tuin al niet goed voor is Je vader heeft het gras een keer gemaaid en deklusjesman is geweest nu groeit het niet zo hard doorde vele regen Veel plezier opde boerderij Is er ook een poes ?liefs oma

  • 14 September 2011 - 21:34

    Gea:

    Hey Janneman,

    Had op Klaas zijn site al gelezen van jullie verschillende koersen.
    Je hebt leuke plannen, knap hoe je dat allemaal weet uit te vinden en te regelen.
    Dat je even een dipje had lijkt me heel normaal en die zal misschien nog wel eens voorbij komen, hoort er gewoon bij, maar keep smiling.
    Ben trouwens benieuwd naar jouw immitatie van kangaroe geluiden!
    Groetjes en heel veel plezier op de boerderij.

  • 15 September 2011 - 13:03

    Ryanne:

    Ik heb nog een oneliner voor je wat betreft je kangoeroe spotting.... "Het gaat niet om het doel maar om de weg". Zo zie je maar weer... anders had je misschien nooit met een verrekijker in Australische bosjes gelegen... De bosjes in Oudehaske missen je trouwens (a).

    Ik hoop dat Australie ook in de middle of nowhere internet verbinding heeft. Anders moet ik wel heel erg afkicken van jou... maar dan stort ik me wel op het klussen. Dat ga ik zowiezo doen.

    Heel veel plezier op de farm! Wie weet waar je je opgedane kennis in NL weer voor kunt gebruiken! Misschien bakken ze daar wel op een hele bijzondere manier pannenkoeken ofzo;)

    Oh ja en mis de bus niet;) Nee dat is meer mijn stijl;)

    Tut fan Ryanne

    Okee vooruit nog eentje dan:
    Ga niet waar de weg je heen leidt, maar ga waar geen pad is en laat je eigen spoor achter.
    Ralph Waldo Emerson


  • 21 September 2011 - 09:38

    Maaike En Nynke:

    Heee Jan!
    Wat ontzettend gaaf om je verhalen te horen! We zitten hier op school in Zwolle en willen eigenlijk wel met je mee naar Australie! Haha de opleiding is trouwens leuk hoor! Alleen missen we Sneek natuurlijk wel! ;) Haha maar we blijven je volgen en maak er nog een hele mooie tijd van!

    Liefs Maaike en Nynke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Actief sinds 01 Mei 2011
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 38488

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 21 Februari 2012

Backpacken door Australie

Landen bezocht: