Back to the basics - Reisverslag uit Cardwell, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu Back to the basics - Reisverslag uit Cardwell, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu

Back to the basics

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

10 November 2011 | Australië, Cardwell

De ene dag zit je in een superdeluxe vila, de andere dag sta je onder een provosorische douche in the middle of nowhere. Hier in Australie is alles mogelijk. Na twee weken met Klaas te hebben opgetrokken besloot ik nog verder naar het Noorden te trekken. Ik besteedde een dagje in Townsville, waar ik het museum bezocht om wat meer te weten te komen over de (zeer korte) Australische geschiedenis. Ik mag dan nu student af zijn, je moet af en toe natuurlijk ook wat aan kennisontwikkeling doen. Na een dagje in de stad werd ik door mijn nieuwe hosts in een oude Jaguar opgepikt. De orkaan heeft vorig jaar hun huis verwoest en dus hadden ze een superhandige jongenman nodig om een handje te komen helpen. Van te voren had ik ze al gewaarschuwd dat ze met mij waarschijnlijk niet de meest praktische werker binnen gingen halen(Ik heb andere kwaliteiten laten we maar zeggen). Maar dit bleek ze niet af te schrikken. Gelukkig waren er ook nog wat andere klusjes(simpele klusjes die zelfs ik niet kan verknoeien). In ruil voor mijn diensten mocht ik in een caravannetje slapen midden in de bush-bush. Dat vond ik natuurlijk wel een avontuurlijk idée, maar toen ik erachter kwam dat ik een stelletje kakkerlakken en een hele bevolking mozzies(Australisch voor Mosquito’s=muggen) als huisgenoten had verlangde ik heel even terug naar mijn kingsize-bed bij mijn vorige hosts. Totdat ik mijn verwende persoontje weer even tot de orde riep. De volgende ochtend werd ik al snel weer betoverd door de fantastische locatie toen ik midden in de rainforest onder de douche stond, kijkend en luisterend naar alle vogels en andere diertjes.
De volgende dag moest er dan echt gewerkt worden, maar ik ontdekte al snel dat mijn host Wes er een echt Australisch arbeidsethos opna houdt: rustig aan en vooral niet te precies. De beste man heeft nog 1000 klusjes te doen en heeft zich er al bij neergelegd dat die in zijn leven niet meer geklaard gaan worden. Het terrein staat vol met oude auto’s, apparaten en andere oude rommel(ik weet het, dat is mijn perceptie). Wes heeft het principe “wie wat bewaart die heeft wat” hoog in het vaandel, en hij heeft overal nog wel een bedoeling mee. Tussen het werken door verken ik hier de omgeving een beetje en zwem ik in de mooie beek(waarvan ik er gisteren achter kwam dat er zeker 1 a 2 krokodillen in rond zwemmen)om af te koelen na een dag in de hitte. Want warm is het hier zeker. Ik kan nog steeds niet helemaal geloven dat in Nederland het schaatsen alweer is begonnen, sinterklaas zijn opwachting maakt en de winterjassen weer uit de kast zijn gehaald.
Ondertussen heb ik hier ook de liefde van mijn leven ontmoet. Geen stoere Australische cowboy of gebruinde surfgod, maar het fantastische paard Rosie. Iedere ochtend staat ze al smachtend bij mijn caravan te wachten tot ik opsta. Ik ben alleen bang dat haar liefde voor mij meer gebaseerd is op het oude brood wat ik haar iedere dag voer…
Na al deze ervaringen in de countryside zal ik morgen toch maar een beetje meer de drukte opzoeken. Iets ten noorden van Cairns staat een mooi appartementje op me te wachten, waar ik 1 a 2 weken zal vertoeven aan de zee. Daarna zal ik een Nederlands-Australische familie in de Atherton Tablelands verblijden met een bezoekje als Sinterklaas!

Nou, weer bedankt voor het lezen en ook voor alle leuke reacties op mijn vorige verhaaltjes!

Heel veel liefs,
Jan.

  • 10 November 2011 - 08:06

    Martin:

    De weersverwachtingen aan de zijkant zijn natuurlijk ook jaloersmakend :-) Back to the Basics. Slapen tussen de kakkerlakken en zwemmen tussen de krokodillen.

    Wat mij betreft is een tentje in Frankrijk ook prima!!!

  • 10 November 2011 - 08:20

    Elske:

    Nice verhaaltje weer Sjonnie!

  • 10 November 2011 - 08:35

    Ry:

    Sjonnie! De lootjes zijn getrokken, de eerste pepernoten achter de kiezen... Wat zal het stil zijn zonder jou op 4 december! Je moet wel echt ff een foto laten maken van jou als Sinterklaas! Je kunt vast oefenen op Rosie als schimmel.
    xx

  • 10 November 2011 - 12:09

    Liesbeth:

    Jij als sinteklaas in Australië?? Wij kijken uit naar de foto's! Haha. Heb je ook nog kakkerlakken ingeslikt in je slaap?

    liefs xx

  • 10 November 2011 - 13:40

    Gea:

    Je valt daar ook werkelijk van het ene in het andere uiterste, wat een belevenissen allemaal.
    En zelfs van Piet gepromeveerd tot de Sint zelf! goed bezig!
    Groetjes, t. Gea

  • 10 November 2011 - 14:23

    Marisca:

    Hey jan,

    Mooi dat het zo leuk is !
    Ja paardenliefde is het mooiste wat er bestaat (hahaha!) welkom bij de club!

    Groetjes Marisca

  • 10 November 2011 - 16:09

    Minne-Jan:

    Hoi Jan hoe is het daar in Australie hier is alles goed moet 25 november naar het ziekenhuis want moet onder het mes niets erstig hoor maar goed ik heb door dat je het daar goed naar je zin hebt das mooi lekkere temparaturen heb ik wel gezien en ja het wordt hier ook kouder dus de winterjas mag wel weer aan kachel goed opstoken en zowaar hebben ze het over een horror winter met nacht temparaturen van - 27 na ik zeg maar eerst zien en dan geloven maar ik wens je daar nog een mooie tyd toe.
    Groet Minne-Jan

  • 10 November 2011 - 17:36

    Cheryl:

    Ah wat leuk om te lezen dat je et naar je zin hebt daar doe alleen wel voorzichtig met die krokodillen....
    heel veeel plezier nog!

  • 10 November 2011 - 17:54

    Sjoerd:

    Binnenkort in de bios: Crocodile Sjonnie met Jan W. in de hoofdrol?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Actief sinds 01 Mei 2011
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 38473

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 21 Februari 2012

Backpacken door Australie

Landen bezocht: