Nietsen is een zonde!? - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu Nietsen is een zonde!? - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Jan Woudstra - WaarBenJij.nu

Nietsen is een zonde!?

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 December 2011 | Australië, Hervey Bay

Diepgeworteld in onze westerse maatschappij zit het idee dat we in een dag toch in ieder geval wel "iets nuttigs" moeten doen.. Ik betrap me iedere dag na een dag luieren en omlummelen(wat een fantastisch woord is dat toch:P) op dezelfde gedachte: "Weer een dag niets gedaan". Terugkijkend heb ik dan eigenlijk van alles gedaan. Heb lekker in de zee gezwommen en vervolgens uren op het strand doorgebracht met een muziekje of een goed boek. Of ik ben hortend en stotend in de Mitsubishi op en neer van het hostel naar het busstation gereden om gasten op te pikken. Heb urenlang zitten praten over de zin van het leven met mijn (uiteraard) Duitse huisgenoten of andere backpackers. Op actievere dagen maak ik een flinke strandwandeling of ga een rondje hardlopen. En dan is daar iedere keer weer het stemmetje die zegt: "Goh, je hebt vandaag weer niets nuttigs gedaan." Misschien is het wel allemaal de schuld van Johannes Calvijn en zijn gedachtegoed(In het zweet des aanschijns...), die ons indirect allemaal slachtoffers van het kapitalisme heeft gemaakt. Maar hier moet ik natuurlijk weer voorzichtig mee zijn. Feit is dat we allemaal gericht zijn op werken, werken en werken. Zodat we een groot huis, mooie auto en de nieuwste gadgets kunnen kopen. Want daar worden we immers gelukkig van. En wie dat anders ervaart is lui. Wie niet meedoet hoort er niet bij. Nietsdoen is een zonde. Het is de hippies niet gelukt die mentaliteit succesvol te veranderen.
Zelfs als we op vakantie zijn moeten we toch eigenlijk wel van alles doen. Veel backpackers komen naar Hervey Bay om Fraser Island te bekijken en andere tripjes te maken. Vervolgens moeten ze weer snel verder om de rest van het wensenlijstje af te werken. Want ja, het is zonde om zomaar ergens een week te zitten en "niets" te doen. Wanneer ik ze dan vertel dat dat precies is wat ik de afgelopen twee weken heb gedaan en ik van plan ben dat nog eens twee weken vol te houden kijken ze met grote ogen aan en zie ik ze denken: "wat zonde". Het feit dat ik juist intens heb genoten van al die tijd nietsen telt blijkbaar niet.
Dit is geen pleidooi en begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen haar beter. Ik ben immers druk aan het plannen voor mijn laatste maanden om nog zoveel mogelijk te doen en te zien van Australie om dat stemmetje wat zegt dat dat ik mijn tijd aan het verdoen ben een beetje te sussen. Maar tot die tijd laat ik de hippie in mezelf naar boven komen en doe ik de komende weken gewoon lekker helemaal niets!

Na deze kleine overdenking wens ik jullie allemaal hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling. Geniet ervan!

Heel veel liefs,
Jan.

  • 20 December 2011 - 05:29

    Ashwin:

    Hulde aan de hippies! Ik ga de komende twee weken ook niets doen :) Heerlijk!
    Goeie dagen Jan!

  • 20 December 2011 - 08:01

    Martin:

    Het is al bijzonder dat jij aan de andere kant van de wereld überhaupt (ook duits) denkt aan Calvijn en zijn gedachtengoed. Hij had het toch ook altijd over uitverkiezing en predestinatie? Het verkondigen van het kapitalistische woord is misschien wel jouw roeping :) Alhoewel ik denk dat ook de Aussies niet vreemd zijn van een beetje kapitalisme.

    Je hoeft je niet schuldig te voelen. Denk alleen maar even aan het koude Nederland waar wij nu in tijden van diepe recessie weer een nieuw pinrecord gaan vestigen rond de kerstdagen en waar wij ons schuldigen aan veel eten en drinken - omdat het kan.

    Genoeg voor deze vroege ochtend / late avond.

    Tot snel! Jij ook fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.

  • 20 December 2011 - 10:33

    Gea :

    Ha luiwammes, nietsnut, zwerver, genieter, kwartje,
    Mooi dat je dit alles tot ontdekking bent gekomen,
    Geniet van het moment, voor je het weet is het moment geschiedenis en komt nooit weer terug. Dan is het fijn om er met een goed gevoel aan terug te kunnen denken.
    Jij ook heel fijne kerstdagen gewenst en een knallende jaarwisseling!
    En op 1 januari gaan we hier aftellen tot je terug bent.
    Groet, t. Gea

  • 20 December 2011 - 12:33

    Linda:

    Hey mate,

    Jij ook hele fijne (relaxte) feestdagen en een knallend 2012. Ga je nog naar Sydney voor het vuurwerk? Zo ja, dan weet je dat ik ontzettend jaloers op je ga zijn...!!
    Groeten, ook van Gea, Anke en Ellen.

  • 20 December 2011 - 12:55

    Elske:

    Als je niets doet, doe je niets fout.

  • 20 December 2011 - 15:10

    Jantina:

    Goed gesproken Jan. Volgens mij geniet je het meest juist als je niets doet en nergens bij nadenkt.
    Fijne kerstdagen gewenst!

  • 20 December 2011 - 18:21

    Ryanne:

    Oooh ik doe morgen een dagje met je mee! Dikke x

  • 21 December 2011 - 10:35

    Anne:

    Nietsen is geen zonde, maar gezond!

  • 23 December 2011 - 21:53

    Oma:

    groot gelijk Jan geniet er maar van Werken kun je nog lang genoeg zullen we hopen Ook gezegende Kertdagen en een goed weerzien in 2012 liefs oma

  • 24 December 2011 - 18:45

    Alle En Rieke:

    Jan Fijn dat je zo kunt genieten.
    We hopen dat je daar nog een mooie tijd mag hebben.
    Prettige kerstdagen en een goed en gezond 2012.

  • 15 Januari 2012 - 18:51

    Janneke:

    gezien ik bekend sta als planner van vakanties, liefst van dag tot dag, en zoveel mogelijk zien in zo kort mogelijke tijd, is dit een goed stuk om eens bij stil te staan..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Actief sinds 01 Mei 2011
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 38473

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2011 - 21 Februari 2012

Backpacken door Australie

Landen bezocht: